Winda utrudniająca

Do połowy przyszłego roku wszystkie piętrowe przychodnie będą musiały zainstalować windy – wynika z nowego rozporządzenia ministerstwa zdrowia. Marek Balicki zapewnia jednak, że problem rozwiąże systemowo w nowelizacji ustawy o zoz.

Zainstalowanie w budynku windy do drugiej kondygnacji kosztuje około 100 tys. zł. Dla małych praktyk to olbrzymi wydatek. Lekarze z PZ szacują, że ponad połowa nzozów przyjmuje pacjentów w kilkupiętrowych budynkach bez wind. Dotyczy to zarówno lekarzy rodzinnych, specjalistów i stomatologów. Od połowy przyszłego roku przychodnie te mogą zostać zamknięte, co grozi znacznym ograniczeniem dostępu do niektórych świadczeń. Zwłaszcza w przypadku specjalistów, u których na przyjęcie pacjenci czekają wiele miesięcy. Właściciele nzozów prowadzą rozmowy z firmami budowlanymi, ale podkreślają, że –ze względu na koszty – instalacja dźwigów będzie inwestycją kilkuletnią.
Nie przedłużona historia windy
Rozporządzenie ministra zdrowia w sprawie wymagań, jakim powinny odpowiadać pod względem fachowym i sanitarnym pomieszczenia i urządzenia zozów z 1992 r. nakazywało wyposażenie w dźwig osobowy przychodni mieszczących się w budynkach wielokondygnacyjnych. Okres dostosowawczy wynosił 10 lat.
Nowelizacja rozporządzenia z 1999r. wprowadziła nowe, zaostrzone wymagania dla praktyk lekarskich i przedłużyła czas na dostosowanie się do nowych przepisów o kolejne 5 lat. Termin ten mija 31 grudnia br.
W kwietniu br. minister zdrowia L. Sikorski przygotował projekt zmiany rozporządzenia. Dostosowywała ona polskie przepisy do unijnych i przedłużała czas na dostosowanie praktyk o kolejne 10 lat. Zgodnie z projektem nowelizacji, kierownik zakładu musiał przedstawić w terminie 6 miesięcy od dnia wejścia w życie rozporządzenia organowi prowadzącemu rejestr zakładów opieki zdrowotnej program dostosowania zakładu do wymagań rozporządzenia (zaopiniowany pozytywnie przez państwowego powiatowego inspektora sanitarnego, a w odniesieniu do szpitali – przez państwowego wojewódzkiego inspektora sanitarnego).
L. Sikorski nie zdążył rozporządzenia podpisać, bo został odwołany ze swojej funkcji. Jego następcom też zabrakło czasu.
Jak poinformował nas Paweł Trzciński dyrektor Biura Prasy i Promocji ministerstwa zdrowia, Marek Balicki przekazał do uzgodnień zewnętrznych projekt nowego rozporządzenia dotyczące wymagań, jakim powinny odpowiadać pod względem fachowym i sanitarnym pomieszczenia i urządzenia zakładu opieki zdrowotnej, dające przychodniom czas na zainstalowanie wind do połowy przyszłego roku.

Windowe szykany
Zanim Balicki podpisze nowe rozporządzenie, do końca roku, zgodnie z obowiązującym, piętrowe zakłady opieki zdrowotnej nie muszą być jeszcze wyposażone w windy. Tymczasem śląski oddział NFZ w protokołach pokontrolnych pisze świadczeniodawcom – brak windy.
Rzecznik prasowy śląskiego oddziału Ryszard Stelmaszczyk twierdzi, że kontrolujący odnotowują stan faktyczny. Rzecznik zapewnia jednak, że nikt z powodu braku windy nie został ukarany.
Świadczeniodawcy ze Śląska zastanawiają się, dlaczego urzędnicy NFZ nie piszą w protokołach pokontrolnych na przykład – brak sali kinowej, bo to też odzwierciedlałoby stan faktyczny. Poza tym, jeśli pierwszym punktem w uzasadnieniu kary jest zapis o braku windy, to jak należy to rozumieć?
Problemem są również oferty na przyszły rok. Integralną część umowy na 2005r. stanowi oświadczenie świadczeniodawcy, że jego przychodnia spełnia warunki sanitarne. Wiele przychodni nie spełnia stawianych na przyszły rok wymagań. Lekarze nie wiedzą zatem, jak przygotować ofertę. W umowie zaś jest zapis, że NFZ może zerwać kontrakt ze świadczeniodawcą, jeśli nie spełnia on warunków sanitarnych.
Członkowie PZ obawiają się, że brak windy będzie w przyszłym roku doskonałym pretekstem do pozbycia się niewygodnych świadczeniodawców.
Dwa wykluczające się rozporządzenia
Jest jeszcze jeden problem. Istnieje inne rozporządzenie ministra infrastruktury z 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Zgodnie z & 54 tego rozporządzenia „ dwukondygnacyjny i wyższy budynek opieki zdrowotnej należy wyposażyć w dźwigi osobowe.” Jak poinformowała nas Monika Majewska z departamentu architektury i budownictwa ministerstwa infrastruktury, wszystkie budynki wielokondygnacyjne, które powstały po 1 kwietnia 1995 r. lub były wtedy przebudowywane czy też rozbudowywane, jeśli są zakładami opieki zdrowotnej muszą mieć windy. Rozporządzenie nie dotyczy budynków opieki zdrowotnej, które miały wydaną decyzję na budowę przed 1995 r.
Jeden minister mówi więc, że windę trzeba mieć już od dawna, drugi zaś daje czas na jej zainstalowanie do połowy przyszłego roku.
Paweł Trzciński dyrektor Biura Prasy i Promocji ministerstwa zdrowia twierdzi, że w tym przypadku obowiązuje zasada lex speciali. To oznacza, że rozporządzenia ministra zdrowia będąc bardziej szczegółowym jest dla lekarzy obowiązującym.

Dorota Pilonis


Dodatkowe informacje     Dane Lubuskiego PZ  
ADRESY ZWIĄZKÓW REGIONALNYCH

  FEDERACJA PZ
  Dolnośląski - POZ
  Dolnośląski - Specjalistyka
  Opolski
  Śląski
  Małopolski
  Podkarpacki
  Lubelski

ADRESY ZWIĄZKÓW REGIONALNYCH

  Świętokrzyski
  Łódzki
  Mazowiecki
  Podlaski
  Warmińsko-Mazurski
  Kujawsko-Pomorski
  Pomorski

 

 
Adres i godziny pracy
al. Niepodległości 16 p. 9. I-wsze piętro
65-048 Zielona Góra
Tel/Fax, e-mail
tel/fax (068) 320 26 89 kom. 605 827 361
e-mail:

Od poniedziałku do piątku
w godzinach od 800 do 1600

 
Pobierz program umożliwiający
odczytywanie dokumentów
przez nas zamieszczanych

Stronę zoptymalizowano do rozdzielczości 1024x768,
szczególnie polecana przegladarka to Firefox

  Konto bankowe
Nr konta Lubuskiego Związku Pracodawców Podstawowej Opieki Zdrowotnej
jest następujacy
BANK PEKAO SA oddział Zielona Góra
71 1240 6843 1111 0000 4980 9482
 
© 2002-2024 ePartner.pl - Zielona Góra 2024