Wdrożenie telemedycyny w poz na tle doświadczeń wybranych państw UE



Z perspektywy czasu można przyjąć, że wdrażanie telemedycyny w polskim systemie ochrony zdrowia miało następować stopniowo będąc jedynie pewnym uzupełnieniem świadczeń udzielanych w tradycyjnej formie.
W założeniu telemedycyna miała ułatwić, a czasami także przyspieszyć otrzymywanie świadczeń zdrowotnych przez pacjentów. Ustawodawca pierwsze zmiany legislacyjne umożliwiające udzielanie świadczeń w tej formie wprowadził pod koniec 2015r 1Jednak szersze zastosowanie telemedycyny możliwe było dopiero wraz z rozszerzaniem zakresu świadczeń gwarantowanych. W związku z bezprecedensowym wydarzeniem jakim jest epidemia COVID-19 niezbędne okazało się zastosowanie telemedycyny na niezakładaną wcześniej skalę. Szczególne znaczenie ma tutaj podstawowa opieka zdrowotna, w której de facto z dnia na dzień podmioty lecznicze musiały zasadniczo zmienić sposób udzielania świadczeń i przestawić się na ich udzielanie w formie teleporad. Działanie to było niezwykle istotnym czynnikiem zmniejszającym skalę zakażeń pacjentów do których w oczywisty sposób dochodziłoby w poczekalniach przychodni. Należy podkreślić, że w ramach konsultacji telemedycznej pacjent od początku epidemii mógł otrzymać oprócz samej porady lekarskiej także e-receptę oraz e-zwolnienie, chociaż w tym drugim przypadku dochodziło do pewnych trudności spowodowanych przez administrację rządową w związku z nieprawidłową interpretacją przepisów. Obecnie wdrażane jest także e-skierowanie, co powoduje, że pacjent w ramach telemedycyny uzyskuje analogiczne świadczenie jak w przypadku tradycyjnej wizyty. Granicą udzielania świadczeń w tej formie jest możliwość przeprowadzenia prawidłowej diagnostyki, o tym jednak każdorazowo decyduje lekarz. Szybkość i sprawność wdrożenia telemedycyny w podstawowej opiece zdrowotnej w Polsce należy również wysoko ocenić na tle innych państw. Kraje Europy południowej, nie posiadały bowiem wystarczających narzędzi operacyjnych i legislacyjnych, aby tak szybko jak Polska wdrożyć usługi telemedyczne w opiece ambulatoryjnej. Przykładem mogły być tutaj Włochy które pomimo, że dość szybko stały się epicentrum pandemii COVID-19 w Europie, nie były przygotowane na implementację świadczeń telemedycznych w ramach krajowej służby zdrowia.2Natomiast równie sprawnie jak w Polsce wdrożenie telemedycyny nastąpiło w Wielkiej Brytanii oraz Republice Federalnej Niemiec. Także w tych krajach zasadniczym celem wprowadzenia telemedycyny na szeroką skalę było zmniejszenie ryzyka transmisji wirusa. 3 W Wielkiej Brytanii zapotrzebowanie na świadczenia udzielane w tej formie wzrastało w miarę dostosowywania się podmiotów leczniczych do kryzysu koronaawirusowego. Podobnie jak w Polsce, lekarze podstawowej opieki zdrowotnej w Wielkiej Brytanii zmuszeni byli zmienić zasady udzielania świadczeń i przestawić się teleporady oraz e-konsultacje. Wielu z nich korzysta z działających tam internetowych serwisów konsultacyjnych, takich jak AccuRx i eConsult, które w znaczący sposób ułatwiają pracę lekarzy. Tylko niektóre podmioty zostały przekształcone na tzw. „gorące ośrodki”, które są przeznaczone dla pacjentów chorujących na COVID-19, którzy wymagają tradycyjnej wizyty. Zdecydowana większość jest jednak zachęcana do poddania się triage'owi przez telefon lub online i skorzystania z teleporady.4Na tle zebranych już doświadczeń zakłada się, że model opieki podstawowej uległ trwałej zmianie co oznacza, że telemedycyna pozostanie w brytyjskim systemie ochrony zdrowia także po wygaśnięciu pandemii COVID-19. Analogiczna reorganizacja sposobu udzielania świadczeń zdrowotnych nastąpiła też w Republice Federalnej Niemiec. Przyjęte tam założenia były analogiczne jak w Wielkiej Brytanii i w Polsce, a mianowicie rezygnacja z wizyt tradycyjnych, przejście na konsultacje telemedyczne, a w konsekwencji zablokowanie transmisji wirusa. Zmiana ta spotkała się ze zrozumieniem i akceptacją ze strony pacjentów. 5Pod wpływem zebranych doświadczeń ocenia się, że telemedycyna znajdzie szerokie zastosowanie również w niemieckim systemie ochrony zdrowia po wygaśnięciu pandemii COVID-19.Jednak doświadczenia brytyjskie i niemieckie wykazują na tle doświadczeń polskich jedną zasadniczą odmienność. W przeciwieństwie do Polski w krajach tych telemedycyna wdrażana była etapami już od lat dziewięćdziesiątych.6Podmioty lecznicze mają tam też od wielu lat rozwijane systemy teleinformatyczne. W polskich realiach telemedycyna przy udzielaniu świadczeń z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych wdrażana była de facto na przestrzeni niecałych czterech miesięcy, a do jej przestawienia na tę formę udzielania świadczeń musiał wystarczyć okres liczony nawet nie w tygodniach, ale wręcz w dniach.

dr. n. praw. Sebastian Sikorski, adwokat specjalizujący się w prawie medycznym.




------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1 Ustawa z dnia 9 października 2015 r. o zmianie ustawy o systemie informacji w ochronie zdrowia oraz niektórych innych ustaw (Dz.U.2015.1991 z dnia 2015.11.27.).
2Innova per l'Italia. La tecnologia e l'innovazione per la lotta al Coronavirus: Le fast call URL: https://innovaperlitalia.agid.gov.it/call2action/index.html [accessed 2020-03-26] . [Online] ; Remuzzi A, Remuzzi G. COVID-19 and Italy: what next? . The Lancet 2020 Mar 13. [CrossRef].
3 T. Greenhalgh, J. Wherton, S. Shaw, C. Morrison. Video consultations for covid-19. BMJ 2020 Mar 12;368:m998. [CrossRef] [Medline].; J.E. Hollander, B.G. Carr. Virtually Perfect? Telemedicine for Covid-19. N Engl J Med 2020 Mar 11. [CrossRef].
4 R. Browne, Demand for telemedicine has exploded in the UK as doctors adapt to the coronavirus crisis https://www.cnbc.com/2020/04/09/telemedecine-demand-explodes-in-uk-as-gps-adapt-to-coronavirus-crisis.html
5E. Behav. 2020 Nov;112:107483. doi: 10.1016/j.yebeh.2020.107483. Epub 2020 Oct 6.
6 D. Debnath, Activity analysis of telemedicine in the UK, Postgrad Med J 2004;80:335–338. doi: 10.1136/pgmj.2003.015453


Dodatkowe informacje     Dane Lubuskiego PZ  
ADRESY ZWIĄZKÓW REGIONALNYCH

  FEDERACJA PZ
  Dolnośląski - POZ
  Dolnośląski - Specjalistyka
  Opolski
  Śląski
  Małopolski
  Podkarpacki
  Lubelski

ADRESY ZWIĄZKÓW REGIONALNYCH

  Świętokrzyski
  Łódzki
  Mazowiecki
  Podlaski
  Warmińsko-Mazurski
  Kujawsko-Pomorski
  Pomorski

 

 
Adres i godziny pracy
al. Niepodległości 16 p. 9. I-wsze piętro
65-048 Zielona Góra
Tel/Fax, e-mail
tel/fax (068) 320 26 89 kom. 605 827 361
e-mail:

Od poniedziałku do piątku
w godzinach od 800 do 1600

 
Pobierz program umożliwiający
odczytywanie dokumentów
przez nas zamieszczanych

Stronę zoptymalizowano do rozdzielczości 1024x768,
szczególnie polecana przegladarka to Firefox

  Konto bankowe
Nr konta Lubuskiego Związku Pracodawców Podstawowej Opieki Zdrowotnej
jest następujacy
BANK PEKAO SA oddział Zielona Góra
71 1240 6843 1111 0000 4980 9482
 
© 2002-2024 ePartner.pl - Zielona Góra 2024