Do Posłów i Senatorów RP

Do Posłów i Senatorów RP

Grzechy główne projektu ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz niektórych innych ustaw.

W najbliższych dniach do laski marszałkowskiej wpłynie projekt ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz niektórych innych ustaw sygnowanych przez Ministra Zdrowia. Dokument ten nie uwzględnia większości uwag jakie organizacje społeczne w ramach konsultacji złożyły do resortu zdrowia. Efektem braku reakcji autorów projektu na postulaty praktyków funkcjonujących w polskim systemie ochrony zdrowia od wielu lat jest ułomność przedstawionej propozycji i duże ryzyko, że proponowane zmiany nie przyniosą spodziewanych korzyści a nawet wzbudzą poważne konsekwencje społeczne w postaci protestów środowiska medycznego i organizacji pacjenckich.

Oto główne zastrzeżenia dotyczące przedstawionego projektu:



Nie rozwiązuje problemu dostępności polskich pacjentów do świadczeń specjalistycznych dedykując proponowane rozwiązania wyłącznie do jednej grupy chorych, tj. pacjentów onkologicznych.



Rozwiązania zaproponowane w tzw. pakiecie onkologicznym nie motywują zaangażowanych w jego realizację podmiotów do osiągnięcia wskazywanych skutków W szczególności:





brak infrastruktury koniecznej do monitorowania i rozliczania terminowości wykonywanych procedur;



brak odpowiednio wykwalifikowanych pracowników dedykowanych do roli koordynatorów procesu leczenia;



pacjenci onkologiczni tworzą osobną kolejkę do leczenia specjalistycznego uzyskując pierwszeństwo dostępu do świadczeń przed innymi chorymi, którzy oczekują w zwykłej kolejce;



brak okresu przejściowego dla wypracowania i wdrożenia koniecznych procedur medycznych i szkoleń dla lekarzy poz poprzedzających wprowadzenie pakietu. Świadczy to wyłącznie o pośpiechu w przygotowaniu projektu i jego doraźności;



wprowadza się indywidualny wskaźnik rozpoznawania nowotworów, którego nieosiągnięcie jest karane odebraniem prawa do wydawania kart diagnostyki i leczenia onkologicznego przez lekarza, co w tym czasie pozbawia jego pacjentów możliwości dostępu do szybkiej ścieżki diagnostycznej;





Zmiany zaproponowane dla usprawnienia prowadzenia list kolejkowych do specjalistów mają charakter biurokratyczny i represyjny. Wprowadzając mechanizm większej transparentności ich tworzenia nie dotykają istoty problemu i go nie rozwiązują.



Przewidywanie na wyrost poprawy dostępności do świadczeń poprzez wyłącznie wydłużenie okresu zawierania umów na udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej – co przy stale zmieniającej się sytuacji w systemie ochrony zdrowia wzbudzi protest środowiska podstawowej opieki zdrowotnej;



Przywrócenie konieczności wydawania przez lekarza poz skierowania do lekarza dermatologa i okulisty:





będzie kolejną udręką dla pacjentów, którzy będą czekać najpierw w kolejce do lekarza poz a następnie do w/w specjalisty;



spowoduje wydłużenie liczby oczekujących na świadczenie w podstawowej opiece zdrowotnej a ponieważ procedury związane z kwalifikacją pacjenta do leczenia specjalistycznego są bardziej czasochłonne, niż rutynowa wizyta - ograniczą dostępność do lekarza rodzinnego;



wprowadzone wcześniejszą nowelizacją ustawy o świadczeniach możliwości zwiększenia kadr lekarzy mogących kontraktować usługi zdrowotne w podstawowej opiece zdrowotnej wymaga długiego czasu, więc to rozwiązanie obecnie nie będzie miało wpływu na dostępność pacjentów do lekarza poz.





Zbiurokratyzowanie procesu wydawania recept pacjentom bez ich osobistego zbadania wprowadza kolejne czynności utrudniające dostęp pacjentowi do leków a lekarzowi wydłuża czas przeznaczony na wypisanie recepty, co wpłynie na wydłużenie kolejki chorych pacjentów w poczekalni.



Brak szczegółowych wskazań metodologicznych do tworzenia map potrzeb zdrowotnych. Odsyłając tak strategiczną kwestię do regulacji na poziomie aktu wykonawczego pozbawia się parlament wpływu na kształt i ramy polityki zdrowotnej w państwie.



Przejęcie pełni funkcji regulacyjnej w systemie ochrony zdrowia przez Ministra Zdrowia i redukcja płatnika do funkcji kontraktującego świadczenia i kontrolera wykonywania świadczeń stwarza dylematy odnośnie:





potrzeby utrzymywania całej obecnej struktury płatnika publicznego;



szczupłości przewidywanych kadr ministerialnych potrzebnych do realizacji wszystkich zadań przekazanych do wyłącznej kompetencji resortu;



potencjalnych konfliktów społecznych związanych np. z zamianą obecnej procedury negocjacyjnej przy ustalaniu Ogólnych Warunków Umów na proponowaną w projekcie ustawy rutynową procedurę konsultacji społecznych;



roli i wpływu samorządów na kształtowanie priorytetów polityki zdrowotnej w regionach przy zaproponowanej bardzo mocnej pozycji wojewody w tym procesie.





Wprowadzenie zmian w ustawie z dnia 2 lipca 2004r o swobodzie działalności gospodarczej wyłączające przepisy art. 82 i art. 83 ustawy w sposób rażący dyskryminują przedsiębiorców branży medycznej kontraktujących świadczenia zdrowotne z płatnikiem publicznym. Wzbudzi to protesty całego środowiska medycznego.



Biorąc pod uwag powyższe Federacja Związków Pracodawców Ochrony Zdrowia Porozumienie Zielonogórskie wnioskuje do Pań i Panów Parlamentarzystów o odrzucenie złożonego przez Ministra Zdrowia projektu ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz niektórych innych ustaw w obecnym kształcie w pierwszy czytaniu.

Z poważaniem

Prezes FZPOZ Porozumienie Zielonogórskie

Jacek Krajewski


Dodatkowe informacje     Dane Lubuskiego PZ  
ADRESY ZWIĄZKÓW REGIONALNYCH

  FEDERACJA PZ
  Dolnośląski - POZ
  Dolnośląski - Specjalistyka
  Opolski
  Śląski
  Małopolski
  Podkarpacki
  Lubelski

ADRESY ZWIĄZKÓW REGIONALNYCH

  Świętokrzyski
  Łódzki
  Mazowiecki
  Podlaski
  Warmińsko-Mazurski
  Kujawsko-Pomorski
  Pomorski

 

 
Adres i godziny pracy
al. Niepodległości 16 p. 9. I-wsze piętro
65-048 Zielona Góra
Tel/Fax, e-mail
tel/fax (068) 320 26 89 kom. 605 827 361
e-mail:

Od poniedziałku do piątku
w godzinach od 800 do 1600

 
Pobierz program umożliwiający
odczytywanie dokumentów
przez nas zamieszczanych

Stronę zoptymalizowano do rozdzielczości 1024x768,
szczególnie polecana przegladarka to Firefox

  Konto bankowe
Nr konta Lubuskiego Związku Pracodawców Podstawowej Opieki Zdrowotnej
jest następujacy
BANK PEKAO SA oddział Zielona Góra
71 1240 6843 1111 0000 4980 9482
 
© 2002-2024 ePartner.pl - Zielona Góra 2024