|
Apel PZ do polityków
Szanowni Politycy
13 marca odbędzie się pierwsze czytanie obywatelskiego projektu ustawy o zmianie ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych.
Projekt ten powstał w wyniku pracy ekspertów Federacji Porozumienie Zielonogórskie a w przepisowym terminie 3 miesięcy podpisało się pod nim ponad 150 tysięcy pacjentów i pracowników podstawowej opieki zdrowotnej. Należy dodać, że inicjatywa legislacyjna lekarzy rodzinnych zrzeszonych w Federacji Porozumienie Zielonogórskie zaliczona została przez całe środowisko medyczne do przełomowych działań, które w 2013 roku zmieniły polską medycynę i ochronę zdrowia.
Obecnie obowiązująca ustawa, której zmiany postulowane są w projekcje, powstała bez konsultacji z praktykami i spowodowała wiele problemów, które obecnie stały się powodem rosnącego niezadowolenia pacjentów oraz absurdalnych utrudnień w pracy lekarzy, którzy zgodnie z powołaniem i misją wykonywanego zawodu, powinni poświęcać swój czas leczeniu.
Szanowni Politycy
Nadszedł moment, kiedy dobro polskich pacjentów i możliwość naprawy systemu opieki zdrowotnej w Polsce zależą od Was. Od Waszej woli współpracy z ekspertami i praktykami.
Dlatego chcemy streścić najważniejsze propozycje zmian zawarte w tym projekcie.
Co postulują eksperci PZ?
Proponowane przez PZ poprawki do ustawy mają na celu wskazanie, że refundacja leku warunkowana będzie wyłącznie określonym stanem klinicznym i wiedzą medyczną dotyczącą tego stanu, a nie obwieszczeniem Ministra Zdrowia (tzw. Charakterystyki Produktów Leczniczych). Zdaniem Porozumienia Zielonogórskiego ustalenie poziomu odpłatności nie wchodzi w zakres działań lekarza wykonywanych przy wystawianiu recept. (Ustalenie poziomu odpłatności będzie w takiej sytuacji prostą czynnością techniczną polegającą na porównaniu nazwy leku z kodem danej choroby, bez udziału lekarza). Tym bardziej, że zajmujące lekarzowi większość czasu śledzenie zapisów ChPL (za których niedopatrzenie grozi mu zwrot refundacji) wydaje się być absolutnie zbędnym obciążeniem skoro jednocześnie, w świetle aktualnie obowiązującej ustawy, farmaceuta (nie uwzględniając ChPL-u), ma prawo wydać tańszy zamiennik, niż preparat przepisany na recepcie leku.
Dodatkowo projekt ustawy wprowadza nowy mechanizm polegający na ustaleniu maksymalnej wysokości kosztów ponoszonych przez pacjentów na zakup leków refundowanych. Po przekroczeniu poziomu wydatków na leki refundowane w proponowanej wysokości 3-krotności minimalnego wynagrodzenia za pracę – całość dalszych kosztów ma być zwracana pacjentowi przez Narodowy Fundusz Zdrowia.Rozwiązanie to służyć będzie ochronie osób najbardziej pokrzywdzonych, które muszą wydawać na leki największą część swych dochodów.
Ostatnim z celów zmian jest wprowadzenie mechanizmu pozwalającego aptekom na utrzymywanie stałej ilości leków refundowanych, a przez to zwiększenie ich dostępności dla pacjentów, szczególnie w okresach zmian obwieszczeń Ministra Zdrowia. W obecnym stanie prawnym apteka, która zakupiła w hurtowni dany lek refundowany za określoną kwotę, w razie obniżenia poziomu ceny tego leku zmuszona jest go sprzedać po cenie dużo niższej, niż cena zakupu, a więc ze stratą. Wprowadzony mechanizm ma uchronić apteki przed ponoszeniem kosztów tak określonych zmian.
Dlaczego obowiązującą ustawę należy zmienić?
Po wejściu w życie obecnej Ustawy o refundacji leków we wszystkich grupach społecznych i zawodowych, których ustawa ta dotyczy, powstało duże rozczarowanie wprowadzonymi rozwiązaniami. Uznano, że wprowadziła ona niezmiernie uciążliwe dla pacjentów, lekarzy i świadczeniodawców rozwiązania dotyczące sposobu ustalania poziomu refundacji.
Eksperci Porozumienia Zielonogórskiego wielokrotnie zwracali władzom resortowym uwagę na negatywne skutki obowiązującej ustawy:
1.Znaczący spadek liczby przepisywanych pacjentom leków refundowanych.
2.Wzrost wydatków pacjentów na leki oraz coraz powszechniejsze zjawisko nie wykupywania leków przez uboższych pacjentów, a w efekcie zmniejszenie skuteczności leczenia.
3.Obciążanie lekarzy nadmierną ilością czynności administracyjnych związanych z przepisywaniem leków refundowanych, co ogranicza czas, który powinni poświęcić na leczenie pacjentów.
4.Przerzucenie na apteki kosztów związanych z obniżeniem cen na leki refundowane w sytuacji, w której apteka zakupiła dany lek w cenie wyższej niż przed obniżką.
Niestety, informacje te zostały zignorowane, co niewątpliwie miało wpływ na liczebność chorych, którzy w wyniku takiej polityki wymagali leczenia szpitalnego lub opieki specjalistycznej.
Szanowni Politycy
Zamierzonym efektem poprawionej ustawy jest umożliwienie pacjentom szerszego dostępu do leków refundowanych oraz zwiększenie skuteczności leczenia, w tym także poprzez rezygnację z obciążania lekarzy czynnościami urzędniczymi, zabierającymi czas, który powinien być przeznaczony na leczenie.
Polscy pacjenci i lekarze liczą na Wasz rozsądek i wolę naprawy błędów, które stały się przyczyną powstania społecznego projektu zmiany dotychczasowej ustawy – tak szkodliwej dla polskiego systemu opieki zdrowotnej.
Nasi Pacjenci, a Wasi potencjalni Wyborcy oczekują, że Wysłuchacie i Przemyślicie proponowane przez nas zmiany. I spojrzycie na nie oczami chorych, wśród których przecież także Wy możecie się nagle znaleźć… Czego przy obecnie obowiązującej ustawie na pewno Wam nie życzymy.
Jacek Krajewski
Prezes Federacji Porozumienie Zielonogórskie
|
|