Uwagi do projektu Ustawy

Uwagi do projektu Ustawy z dnia 09.05.2013 o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych


Doświadczenia innych państw wskazują, że im lepiej zorganizowany jest POZ oparty o lekarza rodzinnego, tym lepsze są wskaźniki zdrowia populacji. Jakość całego systemu ochrony zdrowia zależy od stopnia rozwoju POZ bardziej niż od wielkości ogólnych nakładów przeznaczonych na ochronę zdrowia.

Niezależne kontraktowanie świadczeń lekarza rodzinnego, pediatry, internisty, pielęgniarki i położnej bez wskazania koordynatora, jakim powinien być lekarz rodzinny, w świetle nowej ustawy spowoduje chaos i wpłynie negatywnie na bezpieczeństwo i jakość opieki nad pacjentami. Programy specjalizacji z pediatrii i chorób wewnętrznych nie uwzględniają nabywania umiejętności pracy w POZ zarówno w zakresie wiedzy, stosowanych procedur, jak i postaw typowych dla misji lekarza rodzinnego, natomiast uwzględniają szerokie aspekty opieki trzeciorzędowej (szpitalnej). Lekarze specjalizujący się w pediatrii i internie całość szkolenia odbywają w warunkach szpitalnych. Wprowadzenie zmian w programie specjalizacji z medycyny rodzinnej uwzględniających wariant skrócony przeznaczony dla doświadczonych internistów i pediatrów pracujących w POZ, i umożliwiający im uzyskanie tytułu specjalisty medycyny rodzinnej zamiast wprowadzania do POZ tak naprawdę lekarzy bez specjalizacji, byłoby lepszym rozwiązaniem i zapewniłoby podniesienie jakości opieki nad pacjentami. Wg. Ministerstwa Zdrowia w podstawowej opiece zdrowotnej na 25406 lekarzy, zatrudnionych jest 8129 lekarzy specjalistów medycyny rodzinnej, co stanowi ok. 32% ogółu zatrudnionych. Natomiast lekarze chorób wewnętrznych stanowią ok. 39% ogółu zatrudnionych, lekarze pediatrzy ok. 25% i lekarze innych specjalności ok. 4%.

30-40% lekarzy rodzinnych posiada drugą specjalizację z chorób wewnętrznych lub pediatrii. Nieprawdą więc jest, że lekarze pediatrzy i interniści nie mogli pracować w POZ. Zrównanie z mocy ustawy kompetencji specjalisty medycyny rodzinnej z lekarzami bez ukończenia odpowiedniego programu musi być odbierane jako pogorszenie jakości opieki w POZ przyczyni się do zniechęcenia lub wręcz zaniechania podejmowania specjalizacji z medycyny rodzinnej przez młodych lekarzy.

W obecnym systemie opieki zdrowotnej w Polsce POZ stanowi istotny fundament całej służby zdrowia. Medycyna Rodzinna i jej zasady funkcjonowania są akceptowane społecznie, o czym świadczą systematyczne badania poziomu satysfakcji. Doświadczenia amerykańskie i europejskie wskazują, że im lepiej zorganizowany jest POZ oparty o lekarza rodzinnego tym lepsze są wskaźniki zdrowia populacji.

Jakość całego systemu ochrony zdrowia zależy od stopnia rozwoju POZ bardziej niż od wielkości ogólnych nakładów przeznaczonych na ochronę zdrowia. Kraje z silną opieką podstawową (np. Kanada, Holandia, Dania) przy relatywnie niższych nakładach na ochronę zdrowia uzyskiwały lepsze wskaźniki zdrowotne (śmiertelność noworodków, spodziewana długość życia) oraz wyższy poziom satysfakcji społecznej, niż kraje o szczególnie wysokich nakładach na opiekę medyczną (np. USA).- Barbara Starfield.

Zmienność opieki realizowanej przez różnych lekarzy POZ (internista, pediatra, lekarz rodzinny) wpływa na wzrost liczby konsultacji specjalistycznych i hospitalizacji.

Dobra dostępność ma istotny wpływ na stan zdrowia populacji. Szeroki dostęp do świadczeń POZ (wszechstronność lekarza rodzinnego) ma wpływ na zmniejszenie umieralności. Świadczenia specjalistyczne są wyższej jakości, jeżeli są udzielane w efekcie skierowania przez lekarza rodzinnego.

Medycyna rodzinna w swoim założeniu nie koncentruje się tylko na chorobie, ale uwzględnia aspekty psychospołeczne, kontekst rodzinny i jakość życia. Im szerszy zakres kompetencji lekarza rodzinnego tym większa efektywność całego systemu. Szerokie kompetencje lekarza rodzinnego wiążą się z lepszą opieką podstawową.

W aktualnej sytuacji kiedy, okres oczekiwania na konsultację specjalistyczną sięga często wielu miesięcy, a różne przyczyny utrudniają lub wręcz uniemożliwiają dostanie się pacjenta na oddział szpitalny, jedynie przychodnie POZ są w pełni dostępne dla chorych. W tej skomplikowanej sytuacji na lekarzu rodzinnym ciąży obowiązek rozpoczęcia, kontynuowania lub modyfikowania terapii, często wykraczającej poza tzw. zakres podstawowy. Analizując ilość wykonanych porad - ok.200 mln rocznie oraz ilość zleconych badań diagnostycznych stanowiących 16-18% budżetu można stwierdzić, że są one wielokrotnie wyższe na poziomie POZ, niż w pozostałych sektorach opieki medycznej.

Pomimo obiektywnych rekomendacji WHO, Komisji Europejskiej, Banku Światowego, EBM wskazujących na nadrzędną rolę POZ w systemie ochrony zdrowia ministerstwo proponuje rozwiązanie niesprawdzone, prowizoryczne i niebezpieczne.

Na podstawie opracowania prof. Witolda Lukasa


Dodatkowe informacje     Dane Lubuskiego PZ  
ADRESY ZWIĄZKÓW REGIONALNYCH

  FEDERACJA PZ
  Dolnośląski - POZ
  Dolnośląski - Specjalistyka
  Opolski
  Śląski
  Małopolski
  Podkarpacki
  Lubelski

ADRESY ZWIĄZKÓW REGIONALNYCH

  Świętokrzyski
  Łódzki
  Mazowiecki
  Podlaski
  Warmińsko-Mazurski
  Kujawsko-Pomorski
  Pomorski

 

 
Adres i godziny pracy
al. Niepodległości 16 p. 9. I-wsze piętro
65-048 Zielona Góra
Tel/Fax, e-mail
tel/fax (068) 320 26 89 kom. 605 827 361
e-mail:

Od poniedziałku do piątku
w godzinach od 800 do 1600

 
Pobierz program umożliwiający
odczytywanie dokumentów
przez nas zamieszczanych

Stronę zoptymalizowano do rozdzielczości 1024x768,
szczególnie polecana przegladarka to Firefox

  Konto bankowe
Nr konta Lubuskiego Związku Pracodawców Podstawowej Opieki Zdrowotnej
jest następujacy
BANK PEKAO SA oddział Zielona Góra
71 1240 6843 1111 0000 4980 9482
 
© 2002-2024 ePartner.pl - Zielona Góra 2024